Czy można już czytać w myślach?
Jak komponować muzykę poprzez odczyt fal mózgowych?
Od 2016 roku w Polsce i Europie odbywają się wydarzenia umożliwiające osobiste doświadczenie muzyki własnych fal mózgowych.
Neuromuzyka to multimedialna instalacja dźwiękowa, której brzmienie wynika z pomiarów bioelektrycznej czynności ludzkiego mózgu metodą elektroencefalografii (EEG). Ustawienia syntezatorów generujących dźwięk są ciągle aktualizowane w oparciu o wyniki analizy fal mózgowych osoby korzystającej z instalacji. Każda osoba tworzy więc swój indywidualny fenomen dźwiękowy, a tradycyjne role twórcy, wykonawcy i odbiorcy w pewnym sensie się zacierają: muzyka „słucha” człowieka, nieustannie dopasowując swoje brzmienie do wykresu EEG, a człowiek natomiast, słuchając muzyki, wsłuchuje się w samego siebie.
Już starożytni filozofowie ze szkoły Pitagorejskiej uważali, że w człowieku istnieje niesłyszalna musica humana, którą zrozumie każdy, kto wejdzie w głąb samego siebie. W XIX wieku rozpoczęto badania nad zjawiskami elektrycznymi w mózgu, a dokładnie sto lat temu, w 1924 roku zarejestrowano pierwszy zapis EEG u człowieka. Pierwsza kompozycja muzyczna zainspirowana wykresem EEG to Polymorphia Krzysztofa Pendereckiego (1961), natomiast pierwszym utworem wykonywanym przy użyciu elektroencefalografu jest Music for Solo Performer Alvina Luciera (1965). Po sześćdziesięciu latach nowoczesne technologie stwarzają dużo nowych możliwości artystycznego udźwiękowienia fal mózgowych.
Neuromuzyka była i jest wystawiana w instytucjach kultury, centrach nauki, galeriach sztuki oraz na uczelniach wyższych podczas festiwali muzycznych, konferencji naukowych i biznesowych, przeglądów sztuki współczesnej i innych wydarzeń w Polsce i zagranicą.
fot. Jacek Wojtania
Autorem Neuromuzyki jest Beniamin Głuszek. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na kierunku kompozycja i teoria muzyki (mgr) oraz Wrocławskiej Szkoły Jazzu Muzyki Rozrywkowej w klasie gitary. Ukończył szkolenie EEG-biofeedback I stopnia w Centrum Rehabilitacji Poznawczej i Neuroterapii Biomed.
Jak to będzie wyglądało w Zgierzu?
fot. Zofia Bermejo-Darska
Zapraszamy 1 października do Starego Młyna. W trakcie około półtoragodzinnego spotkania z Beniaminem Głuszkiem będą dostępne 3 stanowiska neuromuzyki. W ramach jednej sesji, na którą zaprosimy około 30 osób, odbędzie się wprowadzenie, omówienie, pokaz działania, dyskusja i swobodna możliwość korzystania ze stanowisk. Wszystko będzie odbywać się w sala na II piętrze Starego Młyna. Wstęp na wydarzenie będzie bezpłatny, ale będą obowiązywały zapisy, które uruchomimy w poniedziałek 16 września od godz. 09:00 (telefonicznie i osobiście w recepcji MOK). Wydarzenie dedykowane jest młodzieży i osobom dorosłym.